Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

It’s finally here! Mijn eerste artikel over Vietnam en ik begin deze reeks met de route die ik heb afgelegd op de motor samen met mijn vriend. Het was een mooi avontuur en ik heb ontzettend veel gezien en meegemaakt. Over het reizen met de motor ontving ik heel veel vragen en ik hoop ze in dit artikel te kunnen beantwoorden. Hierin zal ik namelijk onze route met de motor door Vietnam delen en daarbij ook andere handige én nodige motor tips! 

Toen ik na een lange vakantie (een maand!) weer in Nederland geland was, stond ik echt te trappelen om te beginnen aan mijn artikel hier op onze blog. Toch zijn we inmiddels alweer heel wat maanden (of zeg eigenlijk maar bijna een jaar) verder en heb ik dan eindelijk dit artikel voor je klaarstaan. Hierbij dan ook mijn welgemeende excuses, maar op een gegeven moment zat ik er eerlijk gezegd nogal tegenaan te hikken, omdat ik wist dat het een gigantisch lang artikel zou worden. Daarnaast heb ik ook duizenden geweldige foto’s gemaakt die natuurlijk ook uitgezocht moesten worden. En tja, life happened en door veel te veel afspraken en andere stuff to do voor onze persoonlijke blog kwam het er steeds maar niet van.

Maar goed, ik weet dat dit eigenlijk geen excuus is en het spijt mij dat jullie erg lang hebben moeten wachten op dit artikel! Ik heb besloten om alle informatie over Vietnam, mijn foto’s en de tips, op te splitsen in meerdere artikelen omdat het anders echt teveel informatie ineen is en ik het hierdoor ook een beetje overzichtelijk voor mezelf (en jullie!) kan houden. Laten we beginnen!

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Onze route door Vietnam

Vanaf Amsterdam vlogen we op Hanoi en daarom besloten we als vanzelfsprekend om van het noorden naar het zuiden te reizen. Vietnam is immers een lang en dun uitgestrekt land, dus je hebt enkel de keuze om van boven naar onder of van onder naar boven te reizen. In Hanoi was de enige highlight die we echt hadden gepind Ha Long Bay, daar wilden wij echt heel graag naar toe. Verder hadden we wel een vaag idee waar we naar toe wilden reizen, maar we hadden expres geen strakke planning of strikt must-see lijstje gemaakt om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

De route die ik nu deel hebben we ter plekke bedacht tijdens onze reis. Het is misschien niet een super originele route, omdat je alsnog bij de bekende plekken uitkomt, maar dat is helemaal niet erg en alleen maar handig vind ik!

  1. Hanoi
  2. Cat Ba / Ha Long Bay
  3. Hai Phong (korte tussenstop voor hotspot)
  4. Ninh Binh
  5. Hoà Thịnh (koffie stop in Cafe )
  6. Phong Nha
  7. Hue
  8. Hoi An
  9. Qui Nhơn
  10. Tuy Hòa
  11. Vung Ro Bay (tussenstop)
  12. Nha Trang
  13. Da Lat
  14. National park
  15. Ho Chi Minh
  16. Phu Quoc
  17. Ho Chi Minh

Zoals je kunt zien hebben we Sapa overgeslagen en daar zullen een hoop mensen verbaasd over zijn. “Je móet naar Sapa / Ha Giang” hoorde ik altijd iedereen roepen. Het leek mij ook een erg mooi gebied, maar de medewerker van de motorzaak vertelde ons dat het ons zeker een week extra zou kosten als wij hier naartoe reden, terwijl wij juist ook zo graag naar Phu Quoc wilden om daar te kunnen relaxen. Na een korte overweging besloten we dat we toch iets meer voorkeur aan zon, zee en strand wilden geven (het was ten slotte erg fris in het noorden in de maand maart) waardoor we de keuze hebben gemaakt om Sapa toch over te slaan.

Wat ons ook had geholpen bij deze beslissing, was dat we hadden vernomen dat de rijstvelden in onze periode helemaal bruin gekleurd zouden zijn en dat leek mij wel echt een stuk minder mooi om te zien. Kortom, het was even lastig, maar wat je ook doet, luister vooral naar jezelf, want JIJ bent uiteindelijk zelf degene die jouw reis aan het maken is en die de keuze kan en mag maken. Inmiddels weet ik heel erg goed dat ik niks móet doen en dat andermans highlights zeker niet de mijne hoeven te zijn. Ik heb namelijk in het verleden wel eens meegemaakt dat activiteiten en hotspots  juist tegengevallen, omdat mijn verwachtingen (door anderen) te hoog waren geworden. Begrijp me zeker niet verkeerd, Sapa zal zeker zijn charme hebben gehad ondanks de bruinere kleur dus laat mijn keuze je zeker niet tegenhouden als je er écht naar toe wilt gaan. Mocht jij trouwens wel in Sapa geweest zijn, laat je me weten wat je ervan vond in een comment onder dit artikel? Ik ben heel benieuwd, want ik hoor er wisselende verhalen over!

Nog even een laatste tipje op dit topic: mocht jij tijdens je reis voor lastige keuzes komen te staan, houdt dan in je hoofd dat álles erg leuk en mooi is in Vietnam. Je zult altijd de juiste keuze maken voor jezelf. No worries & enjoy travelling!

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Zandweggetjes

De route van Hanoi naar Cat Ba begon echt heftig en hier waren we (gelukkig) al een beetje voor gewaarschuwd. Je mag namelijk niet overal met een motor op de snelweg en dus moesten we via enorm veel kronkelpaadjes onze weg zoeken. De navigatie gaf dan wel een uurtje rijden aan, maar uiteindelijk deden wij er in totaal drie uur over, doordat je zoekende bent naar de beste paden en natuurlijk ook de juiste richting. Het was een heel avontuur! Ik kan mij nog wel het moment herinneren, dat we ineens voor een rivier stonden. We moesten naar de overkant zien te komen, maar er was nergens een pontje of brug te bekennen. Hoe moesten we nou verder?!

Met heel wat inzoomen op Google Maps, veel kletsen met de locals (voor zover dit kon, want ze spreken vaak geen Engels) en gewoon doorzetten is het ons gelukt. Gelukkig vormen mijn vriend en ik ook een goed team en blijven wij altijd rustig. De eerste rit was daarom best wel pittig, maar we moesten er uiteindelijk erg om lachen, want het is uiteindelijk goed gekomen. De ritten erna verliepen een stuk soepeler, dus maak je geen zorgen! Het was vooral die eerste rit die even wennen was.

Hai von pass is overhyped?

Er is een bekende motorroute genaamd Hai von pass en deze route is, door Jeremy Clarkson van Top Gear, uitgeroepen tot een van de beste kustwegen ter wereld . Deze route vind je tussen Hue en Da Nang dus daar keken we erg naar uit. De uitzichten waren inderdaad ontzettend mooi, de wegen waren goed geasfalteerd en je kronkelde erop los. Echt mooi! Online las ik dat veel mensen helemaal blown away waren van deze route en daardoor had ik er eigenlijk nog veel meer van verwacht.

Kijk, daar ga je dan alweer met die verwachtingen! Deze reacties kwamen denk ik van reizigers die niet een complete motor vakantie hebben gedaan en ik kan me voorstellen, dat als je dan een paar dagen de motor pakt, dit inderdaad super indrukwekkend is. In ons geval kan ik je vertellen dat we het wel een mooie route vonden, maar dat de ‘wow-factor’ ontbrak. Ook in dit geval is dat natuurlijk weer een persoonlijke voorkeur en hebben we een andere route gevolgd die wij vele malen mooier vonden!

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Onze favoriete route langs de kust

Zoals je hierboven las was de super bekende Hai von pass route zeker mooi, maar de route van Tuy Hoa (richting Nha Trang) naar Vung Ro Bay, die langs de kust loopt, is onze favoriete route! De rotsen aan de zijkant van de weg zagen er prachtig uit, de kronkelende wegen waren goed geasfalteerd en reden daardoor erg comfortabel, de groene bomen stonden er prachtig bij en het helderblauwe water konden wij zien aan de zijkant van de weg en in de verte. Aanrader!

Onze route op de motor door Vietnam + motor tipsOnze route op de motor door Vietnam + motor tips

Het was zó ontzettend mooi om te zien en dit is, denk ik, niet perse een route die iedereen standaard maakt, omdat Tuy Hoa vaak wordt overgeslagen, maar ik zou deze zeker wel toevoegen aan je reis. In Tuy Hoa kwamen wij geen toeristen tegen, de mensen waren extreem vriendelijk en we scoorden de allerbeste banh mi voor maar dertig cent (deze tip zal ik overigens later beter toelichten in een ander artikel). Het is hier leuk voor een nachtje en raad ik je aan om de stop ‘Vung Ro Bay’ niet over te slaan, omdat het er ontzettend mooi is. Hier staat een leuke vuurtoren (waar je in kunt!), het strand is geel en de zee is helderblauw. Let wel op trouwens, want je kunt niet in de zee zwemmen, omdat het een beschermd gebied is, maar je kunt er zeker wel van genieten. Wauw!

In dit artikel ga ik trouwens nog niet in op de plaatsen die ik heb bezocht tijdens m’n route, daar kom ik in een ander artikel bij je op terug met natuurlijk ook weer prachtige foto’s! Hieronder ga ik wel verder in op de tips & tricks rondom het reizen met een motor in Vietnam en hoe wij dat hebben ervaren.

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Motor huren of kopen?

Heel internet staat vol met deze vraag: is het beter om een motor te kopen en om deze na mijn reis weer te verkopen aan een andere reiziger? Of kan ik beter een motor huren? Wij waren eerst van plan om een motor te kopen, omdat dit misschien goedkoper zou zijn en bovendien hoef je dan geen borg te betalen. We ontdekten echter dat er niet veel aanbod was en we vonden het kopen (en weer verkopen) van een motor ook wel een risico. De kans is namelijk groter dat je een motor tegenkomt die misschien niet zo goed verzorgd is en dat je met pech langs de weg komt te staan.

Omdat we met z’n tweeën (ik heb geen motor rijbewijs) op een motor zouden rijden en ook nog twee grote tassen zouden meenemen, moest de motor dus wel flink wat power hebben. De meeste motoren die reizigers gebruiken zijn wat minder krachtig (ongeveer50 km/u), terwijl wij 90km/u konden rijden.

Wij kozen ervoor om te huren bij Style Motorbikes. Ten eerste, omdat je dan altijd een bedrijf kunt opbellen als er wat aan de hand is én je weet dat de motor goed onderhouden is. Je hebt dan minder kans op motorpech en dat is wel een fijn idee. Ten tweede, omdat we daar de Honda CB125 konden huren en deze motor is super krachtig en mooi. Ten derde, omdat het qua prijs (als we de borg eventjes wegdenken) gewoon op hetzelfde neerkomt als wanneer je een motor zou kopen. Nog een pluspunt is, dat we onze motor in verschillende plaatsen konden ophalen en terugbrengen. Zo hebben wij de motor opgehaald in Hanoi en brachten we hem weer terug in Ho Chi Minh. Dus ja, voor ons was de keuze toch wel snel gemaakt!

De borg (deze was best wel pittig namelijk €1.000,-) konden wij cash betalen en weer terug krijgen aan het einde van de reis. Wil je dit niet, dan kan je ook je paspoort inleveren. Dit vonden wijzelf nogal spannend, maar toch kiezen veel reizigers voor deze manier van borg betalen.

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Wat zijn de voordelen?

  • Je ziet veel meer van het land
    Reizen op de motor is echt top. Je kunt overal stoppen waar je wilt en je ziet zó ontzettend veel meer, dan wanneer je met de bus of trein reist, want je neemt ook veel vaker binnendoor weggetjes.
  • Je ontmoet veel locals en je kunt tijd besparen
    Ik kreeg vaak de tip om een scooter te huren ‘om in contact te komen met locals‘ en ‘om de omgeving te verkennen‘, maar omdat we een motor hadden konden we dat allemaal in een keer afstrepen. Je komt sneller in contact met locals, omdat je regelmatig een stop maakt onderweg en dan maak je vaak ook wel een praatje met een inwoner of winkeleigenaar. Over de motor kregen wij ook super veel complimenten trouwens en het bleek ook echt een conversation starter te zijn, best grappig!
  • Je kunt letterlijk overal heen waar je wilt
    Werkelijk geen enkele locatie of hotspot is te ver weg, want je stapt zo op de motor en je gaat er naartoe. We hebben hierdoor echt alles bezocht en gezien wat we wilden en nog wel meer! Ik weet eigenlijk zeker dat er enkele hotspots zijn die we zonder motor niet hadden gedaan of gezien.
  • Wanneer je vertrekt bepaal je zelf 
    Als je reist met de trein of de bus dan zit je vast aan vertrektijden, met de motor stap je op en vertrek je wanneer jij maar wilt. Geen wachttijden!
  • Vrijheid 
    Het gevoel van absolute vrijheid als je op de motor rijdt is echt onbetaalbaar.
IMG_8499
IMG_8455

Wat zijn de nadelen?

Er zijn helaas ook wel wat nadelen, wanneer je kiest om met de motor te reizen en dat is, dat het wel wat risico’s met zich meebrengt. Dit is daarom dan ook vaak een dealbreaker voor reizigers, want uiteindelijk wil je wel heelhuids terug komen van je reis natuurlijk!

  • Niet verzekerd
    Als je motor rijdt in Vietnam ben je niet verzekerd, als je valt of een groot ongeluk krijgt, dan ben je echt de sjaak.
  • Motorkleding
    Het kan zijn dat je geen veilige beschermende motorkleding tot je beschikking hebt én je moet ook een goede helm zien te vinden. De kleding kan je huren of kopen en de motorhelm ook. Een simpele helm kost tussen de €10,- en €20,-  maar wil je een sterkere en betere helm, dan moet je iets beter zoeken en kom je prijzen tussen de €50,- tot €80,- tegen. Yes, het is niet super goedkoop maar safety first! 
  • Veel locals rijden roekeloos en gevaarlijk
    Misschien vertrouw jij jezelf wel, maar je kunt een ander niet altijd vertrouwen. De Vietnamezen kunnen heel erg roekeloos rondrijden en dat maakt het best wel spannend. Als je goed kunt anticiperen (vooruit kunt kijken) en ervaring hebt met motorrijden, dan moet het echter wel goed komen. Dit is meteen een goede test! Je moet in ieder geval rekening houden met mensen die zonder te kijken de weg op rijden. En dan moet jij wel in staat zijn om dit op tijd te zien, zodat je hierop in kan spelen en/of veilig uit kan wijken.
  • Het kan regenen
    Wij hebben enkele keren een flinke stortbui over ons heen gekregen (vandaar dat we de onze tassen in plastic zakken hadden) en daardoor kan het wegdek glad worden en dat is gevaarlijk. Dan is dit meteen de juiste tijd voor een ongeplande tussenstop en hopen dat de regenbui niet al te lang duurt 😉
  • Een beetje stijfjes
    Ik hield het zeker twee uur of langer vol achterop de motor en dat moet ook wel vanwege de lange afstanden. Af en toe moesten wij beiden wel eventjes de benen strekken natuurlijk. Een treinrit of bus is wel een stuk comfortabeler. Een paar uur achterop de motor is voor mij geen probleem en ik vond het hartstikke meevallen, maar het is wel iets om over na te denken, vooral als je snel last van stijve gewrichten of weinig zitvlees hebt!
02a76ef3-5578-40b3-b147-a19eb53b79f6
ab7609a9-999f-4185-9ec9-8b524323676b

Hoeveel bagage kan je meenemen?

We vonden het enorm spannend om te bepalen hoeveel bagage we nou eigenlijk mee konden nemen op reis. Vooral omdat we niet zo goed wisten hoeveel er op een motor zou passen en of de tassen te groot zouden zijn. We hadden namelijk op internet een foto gezien waarbij de motorreizigers hele kleine tassen bij zich hadden.

Voor de zekerheid hebben wij daarom een backpack en een kleinere medium rugtas ingepakt. Later bleek dat wij een speciaal motorrekje op de motor hadden, waardoor we makkelijk twee grote backpacks mee hadden kunnen nemen, dus dat is een fijne tip voor jou, mocht je hier een motor willen boeken. Hoe dan ook, better safe than sorry. Hoe dan ook, uiteindelijk moet je elk gewicht weer meeslepen en meenemen op de motor, dus hoe minder je inpakt, hoe beter dit altijd is!

Onze route op de motor door Vietnam + motor tips

Reizen op de motor was echt een supergave en onvergetelijke ervaring, iets wat we zeker nog een keer willen doen. Het maakte de hele reis erg gemakkelijk en we hebben er echt van genoten. Ik hoop dat je veel hebt gehad aan de tips in dit artikel over mijn route, hoe het is om te reizen met de motor en hoe wij dit hebben ervaren.

Zoals je hebt kunnen lezen hebben wij flink wat plaatsjes bezocht en hier wil ik ook nog meer over delen. Die artikelen kan je dit jaar nog verwachten (ik beloof het!) en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het natuurlijk erg graag! Laat het ook zeker weten of je naar Vietnam wilt reizen of dat je misschien al bent geweest, hoe je dit hebt aangepakt en wat jouw highlights waren. Ik ben benieuwd!

Zou jij ook kiezen voor de motor? Of toch liever voor de bus/trein?

Liefs Tara
@taraverbon
@travellab.nl 

Share:

6 Reacties

  1. Avatar
    Rita
    19 januari 2019 / 15:21

    Goed dat je de voor-en nadelen van een trip op de motor hebt opgenoemd. Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

  2. Avatar
    Tess
    19 januari 2019 / 16:20

    Mooie gave route hebben jullie gedaan. Wat ik me nog afvraag is hoe jullie overnachten? Hebben jullie spontaan elke dag via booking.com wat gedaan of vantevoren airbnb’s oid geboekt? Ik zou ook graag naar Vietnam willen of Thailand!

  3. Avatar
    Lisa
    22 januari 2019 / 13:23

    Lijkt mij super gaaf om eens naar Vietnam te gaan, op de motor klinkt ideaal en spannend! Groetjes!

  4. Avatar 22 januari 2019 / 17:36

    Ziet er geweldig uit! Ik wil ergens eind dit jaar beginnen met motorrijlessen en volgend jaar op mijn 24e mijn A rijbewijs halen daarna wil ik wel echt een keer zo’n motortrip maken 🙂

  5. Avatar
    Sarah
    27 januari 2019 / 18:01

    Hoi Tara, wat een super gaaf verhaal!!

    Kan je ook iets vertellen over de kleding die je droeg op de motor? Wij willen ook zo’n reis maken maar ik heb zelf geen motorkleding.

    En hoeveel km hebben jullie ongeveer per dag gereden?

    Groetjes Sarah

  6. Avatar
    Sharon
    30 april 2019 / 16:26

    Ik ga in de zomer waarschijnlijk naar Vietnam, dus graag mee info1 🙂 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Berichtcategorieën: