Hotspot: Klein Curacao

De vlag van Curacao heeft twee sterren. De grote ster staat voor Curacao en de kleine ster staat voor Klein Curacao. Klein Curacao is een onbewoond eiland dat zo’n 10 kilometer ten zuidoosten uit de kust van Curacao ligt. Het is een klein, plat en kaal eilandje van slechts 2 kilometer lang bij 1 kilometer breed. Zo op het eerste gezicht zou je zeggen dat er niet veel te beleven valt, maar niets is minder waar. Mijn vriend en ik hebben er een heerlijke dag gespendeerd en ik kan een bezoekje aan dit kleine eiland dan ook zeker aanbevelen.

klein curacao_01

Er zijn verschillende organisaties die dagtrips naar Klein Curacao organiseren. Wij kozen voor Miss Ann Boat Trips, gerund door kapitein Pieter en zijn vriendelijke vrouw Solange. Ook hun zoon Nico zit in het bedrijf, terwijl hun andere zoon vanuit Nederland alle social media bijhoudt. Echt een familiebedrijfje dus! Bij Miss Ann zit je de hele dag onder de pannen; er wordt gezorgd voor ontbijt, er is een BBQ lunch, er zijn strandbedjes, drinken zo veel als je op kunt en snorkels om – hopelijk – schildpadden mee te spotten. Per persoon betaalden we 185 gulden, wat omgerekend zo’n €92,50 kost.

klein curacao_03

In het pikkedonker stonden we op. Slaapdronken strompelde ik naar de badkamer, nam een frisse douche en kleedde me snel aan. Om 7 uur ’s ochtends sharp reden we het terrein van Miss Ann op, waar we samen met andere slaperige vakantiegangers aan boord gingen. We kregen een kopje thee en een cracker om onze magen te vullen voor vertrek. Ik had van te voren te horen gekregen dat de rit naar Klein Curacao nogal heftig kon worden, dus ik bereidde me voor op het ergste en was erg blij met dit kleine bodempje. Op ruige dagen schommelt de boot namelijk behoorlijk heen en weer en dat voor anderhalf uur lang. De crew stelde ons in elk geval gerust; het beloofde een rustige rit te worden en áls er gekotst moest worden waren er zakjes aan boord. Pfieuw!

klein curacao_04

En inderdaad, het was een heel rustig tochtje naar Klein Curacao. Niemand is ziek geworden en het zachte schommelen van de boot zorgde er voor dat ik nog wat rust kon pakken, want ik dommelde langzaam in slaap. Voordat mijn ogen dicht vielen kon ik nog net de prachtige zonsopgang zien en hoorde ik kapitein Pieter zeggen dat er een 99% kans bestond om schildpadden te spotten. Met een glimlach viel ik in slaap.

klein curacao_05
klein curacao_11

Eenmaal aangekomen voor de kust van Klein Curacao werden we met een kleiner bootje aan wal gebracht. Terwijl we aan het wachten waren tot het bootje weer terug kwam voor de volgende lading mensen, vertelde kapitein Pieter honderduit over de geschiedenis van dit kleine eilandje. Hij vertelde over de vuurtoren, over het schipwrak op het strand, over de schildpadden, over de talloze slippers die er elk jaar verloren gaan en gevonden worden en over de geiten die het hele eiland hebben kaal gegeten. Hij wees ons de plekken aan waar je het beste kon gaan snorkelen en waar de grootste kans was op schildpadden. Verder raadde hij ons vooral aan om te doen waar we zin in hadden. Er kon gewandeld worden, gezonnebaad, gezwommen en gesnorkeld. ‘Je kunt hier van alles doen, maar ook helemaal niets’.

klein curacao_12

Als je goed kijkt zie je in de verte Curacao liggen.

klein curacao_07

Eenmaal op het strand zocht iedereen een lekker plekje uit om zijn ligstoel te installeren en als je schaduw wilde, werd er een parasol voor je uitgeklapt. Al snel was het tijd voor het ontbijt, bestaande uit lekkere broodjes met kaas, ham, komkommer en sla, krentenbollen, een banaan en een warm gekookt eitje. Na het ontbijt hebben we een strandwandeling gemaakt en zijn we lekker gaan zwemmen en snorkelen in het prachtige helderblauwe water. Het water had trouwens een temperatuur van 28 graden, heerlijk!

klein curacao_13

Tijdens onze wandeling zagen we de verlaten vuurtoren. Klein Curacao was echt een ramp voor de scheepvaart. Omdat het eiland zo klein en zo plat is zagen kapiteins het eiland pas op het laatste moment, waardoor het te laat was om van koers te veranderen en het schip strandde. Om deze reden is de vuurtoren gebouwd in 1849. Een orkaan overspoelde Klein Curacao in 1877, waarbij de vuurtoren werd verwoest. De toren is daarna weer herbouwd, maar is inmiddels een monumentale ruïne.

Schuin achter de vuurtoren zie je het schripwrak van een tanker liggen, dat slechts tientallen jaren geleden is gestrand. Hoe dat is gebeurt snapt niemand, want destijds was er natuurlijk gewoon navigatie. Het strand is verder bezaaid met kleine jachten en heel veel teenslippers. Het is in elk geval erg indrukwekkend en vermakelijk om te zien.

klein curacao_08klein curacao_10

Toen we terugkwamen van onze wandeling zagen we Niels en een andere crew member al weer druk in de weer boven de BBQ, waar ze kipfilets en spareribs aan het roosteren waren. De lunch bestond verder uit aardappelsalade, stoofvlees, salade, maiskolven en watermeloen. Het was ontzettend veel, een heel bordje vol, en het smaakte erg lekker.

klein curacao_15 klein curacao_18

Op het eiland lopen ontzettend veel hermietkrabbetjes rond. Of nou ja, lopen. Ze scharrelen er een stuk op los. Ze zijn ontzettend lief om te zien, vind ik. Je hoort ze gezellig heen en weer schuifelen.

klein curacao_09

Om 14 uur gaat de crew van Miss Ann met je mee op Sea Turtle Safari. Nadat iedereen die mee wil zich heeft verzameld op het strand lopen we richting dé spot om schildpadden te spotten, namelijk helemaal aan de zuidkant. De crew weet precies waar je moet zijn. En ja hoor, kapitein Pieter zei al dat er 99% kans was op schildpadden, en de beste man had gelijk. Nog geen  minuut nadat ik in het water lag spotte ik de eerste schildpad al. Hij was lekker aan het smikkelen van het zeegras op de bodem en zwom op zijn dooie akkertje door het water. Ik snorkelde verder en zag er toen weer twee, een grote en een kleine. Ze bleven dicht bij elkaar dus ik denk dat het moeder en kind was. Zo lief!

Ik achtervolgde ze een tijdje en zocht toen mijn vriend, die in geen velden of wegen te bekennen was. Ik zag hem ineens staan, dicht bij het strand, en snorkelde naar hem toe. Nog geen meter van hem vandaan zag ik ineens een schilpadkoppie aan het wateroppervlak komen, die vervolgens meteen weer onder water dook. Wat gaaf om te zien! En wat zijn ze toch leuk! De Sea Turtle Safari was toch wel het hoogtepuntje van onze dagtrip op Klein Curacao, en ik denk zelfs het hoogtepuntje van de hele week. Ik ben helemaal geen waterrat en al helemaal geen held in het water, maar voor schildpadjes zet ik maar al te graag een duikbril op.

klein curacaoklein curacao_16

Klein Curacao is echt een oase van rust. Omdat je op een onbewoond eiland bent heeft het iets kalms en sereens over zich. Je bent er natuurlijk met een groep, maar het is slechts een kleine groep en iedereen trekt zijn eigen pad. De een gaat zwemmen, de ander gaat wandelen en weer iemand anders gaat lekker in de schaduw een boekje liggen lezen. Ik had het gevoel dat iedereen elkaar een beetje met rust liet, maar tijdens het ontbijt en de lunch was het dan wel weer leuk om gezellig met iedereen te kletsen en te vragen wat ze zoal hadden gedaan.

Rond een uurtje of 16 uur werden we weer met bootjes naar de Miss Ann gevaren en was het tijd om terug naar Curacao te gaan. Het was een heerlijk dagje, ik heb echt genoten! Miss Ann Boat Trips heeft ons echt prima verzorgd met lekker eten en onbeperkt drinken. Je bent de hele dag onder de pannen en verzekerd van een lekker dagje zon, zee en strand met 99% kans op schildpadden.

Zijn jullie wel eens op Klein Curacao geweest?