Brussel dagboek

Vorig weekend was mijn vriend jarig en een paar dagen daarvoor besloten we spontaan om toch een weekendje weg te gaan om dit te vieren. We wilden graag het reisje budgetproof houden, konden niet naar Duitsland omdat wij geen winterbanden hebben en besloten uiteindelijk om bij onze zuiderburen in Brussel op bezoek te gaan!

Omdat het een spontaan weekendje weg was en we vooral van elkaars gezelschap wilden genieten, heb ik alleen wat snapshots gemaakt zodat ik mijn tijd in de stad toch met jullie kan delen in de vorm van een soort van dagboek in plaats van een reisverslag zoals wij die hier meestal plaatsen.

brusselcollage1

Mijn vriend moest op vrijdag gewoon nog werken, maar we zijn na zijn werk vrijwel meteen doorgereden naar Brussel. Vanaf het midden van Nederland is dat iets meer dan 2 uur en daarom erg goed te doen! Bij aankomst in het hotel was het natuurlijk al pikkedonker buiten en besloten we meteen even de spullen in de kamer te droppen en zijn we naar buiten te gaan omdat we nog moesten avondeten. Via de Stay app vond ik restaurant Amadeo, die erg goed aangeschreven werd als dé spot voor spareribs. En laten wij daar nou net van houden!

Amadeo is een knus restaurant, vol met tientallen tafels waar heel wat gasten plaats kunnen nemen. Het is er vrij schemerig, je ziet grootste boekenkasten aan de muren, moderne lampjes aan het plafond afgewisseld met Turkse lampen en ook een boeddha in de hoek staan. Daarbij hangen er ook nog koppen van wild aan de muur, wat het totaalplaatje een enorme mix geeft van vanalles en nog wat. Maar goed, we kwamen er voor de ribs en die waren erg smakelijk! Daarbij namen we een gepofte aardappel met kerrieboter (yum!) en konden we de opgepeuzelde ribs deponeren in een metalen pot die op tafel stond. Lekker casual, goed smakende ribs en dat voor een prima prijs. Dat was een geslaagde eerste avond!

Amadeo – The place for ribs
Sint-Katelijnestraat 26-28

brussel1_15

De volgende dag kon ik wat betere foto’s maken van het hotel, want deze wilde ik jullie maar al te graag laten zien! Wij houden erg van design hotels en kozen daarom voor het Bloom! hotel. Dit hotel bevindt zich niet echt midden in de stad, maar binnen 10 tot 15 minuten wandelen is deze wel gemakkelijk te vinden. Hierboven op de foto zie je de lobby en achterin zie je een mini food-market en Smoods, het restaurant van het hotel.

Hotel Bloom!
Koningsstraat 250
1210 Sint-Joost-ten-Node
Website

brussel1_16

Door het hele hotel zijn deze geweldige schilderingen gemaakt en het geeft het hotel een erg leuke en vrolijke uitstraling. Ook deze hangstoelen zijn geweldig en daar moest ik natuurlijk ook even plaats in nemen – zie deze Instagram post!

brussel1_17

Een verdieping naar beneden en je komt in een entertainment kamer terecht inclusief tafelvoetbal, computers, leesvoer en tafels waar je even kunt chillen met een eigen hapje of je laptop.

brussel1_04

Zelfs de kamersleutels zijn gaaf bedrukt!

brussel1_03brussel1_01

De kamer is heerlijk licht en fris ingericht, met twee leuke schilderingen op de muur!

brussel1_02

Ons uitzicht vanaf de kamer. We hadden het hele weekend erg geluk met het weer en elke dag een heerlijk zonnetje gehad!

brusselcollage2

Ontbijten kan ook bij het hotel en kost €15,- per persoon per dag. Het ontbijtbuffet staat vol met lekkere broodjes, scrambled eggs, bacon, vers fruit enzovoorts. Ook zijn er verschillende sappen verkrijgbaar, koffie en thee (ook verse munt thee!) en kan je ook een kopje to go meenemen naar je kamer.

brussel2_05brussel2_06

Ook staat er een leuke wafel-kar, waar je zelf je eigen wafels kunt klaarmaken. Natuurlijk moest ik dat ook doen en maakte ik de wafel helemaal luxe met een dot slagroom, amandel, poedersuiker en mini smarties. Wat een zoetigheid op de vroege ochtend he!

brussel1_05 brussel1_06

Naast het hotel bevindt zich de Kruidtuin. Dit park werd in 1826 aangelegd als botanische tuin en momenteel bevindt zich hier ook een cultureel centrum en is het uitgegroeid tot één van de bekendste concertzalen in België. Het was nu heel erg koud en fris, maar ik kan mij voorstellen dat je hier in de zomer heerlijk kunt genieten van de zonnestralen met een hapje en een drankje.

brusselcollage3

Mijn outfit was weer lekker zwart en ik was goed ingepakt tegen de kou. Ik draag hier een lange jas van Loavies, daaronder mijn donsjasje van Uniqlo waar ik hier eerder over schreef, een sjaal van de kringloop en Nike Free 2+ sneakers.

brussel1_11 brussel1_10brussel1_12

Na ons bezoek aan de Kruidtuin liepen we verder de stad in. Op de foto’s hierboven is de Grote Markt te zien, op het plein scheen de zon heerlijk dus veel mensen namen gewoon plaats op de grond en genoten daar van een broodje. Rondom het plein zijn ook meerdere cafés waar je plaats kunt nemen op het terras. Wij bestelden een biertje en met je gezicht in het zonnetje was dat heerlijk vertoeven! Mijn vriend is gek op bier en bestelde een aantal verschillende biertjes zodat je er meerdere kunt proberen. Ik koos voor een biertje met framboos, heerlijk zoet!

brussel1_08

In de buurt van de Grote Markt bevindt zich ook de wereldberoemde Manneken Pis, die we natuurlijk ook moesten bezoeken!

brussel1_07

En overal zag ik prachtige bakkerijtjes met de heerlijkste dingen. Aaaah, krijg er spontaan honger van! Mmmm…

brussel1_13

Maar we kozen voor iets hartigs: een frietje! Ik had gelezen over Maison Antoine, als zijnde beste frietplek in Brussel maar deze zit echt een stuk verderop en nogal uit de stad dus dat vonden we iets te lastig. We besloten om hier een frietje te halen, toen we zagen dat er een enorme rij voor de deur stond. Nou, dan moet het wel goed zijn toch? En dat was ook zeker zo! Uiteindelijk hebben we wel even in de rij moeten staan, maar verlieten we de zaak met twee zakken verse friet. Ze hebben er ook een bus staan met bepaalde kruiden die je over je friet kunt strooien en dat is zó enorm lekker! Het is een combinatie tussen zout en paprika denk ik? Ik kende het zelf niet voor over de friet, maar ik vind het geweldig smaken!

Friterie Tabora
Taborastraat 2

brussel1_14

In Brussel kan je ook aardig shoppen, zo zijn er verschillende winkelstraten met bekende winkels als Bershka, Zara, H&M en zelfs een Primark! Ik was niet echt van plan om te gaan shoppen en de meeste winkels die ik zag hebben wij thuis ook dus dat heb ik dit weekend even overgeslagen.

brussel2_10

Na onze verse friet zijn we naar het hotel gegaan en zijn we later die avond weer op pad gegaan voor het diner! Ik had via internet het restaurant Steak Frit Brasserie gevonden dat wij er wel leuk uit vonden zien, maar die konden wij eenmaal aangekomen niet meer vinden. Gelukkig bevonden zich in die omgeving nog veel meer restaurants om uit te kiezen en besloten we om bij Pampas Rodizio neer te strijken. Dit is een All You Can Eat Grill restaurant waar de Zuid-Amerikaanse keuken wordt gecombineerd met onze Europese smaak en gewoontes. Het restaurant zat best wel vol, maar gelukkig hoefden we niet lang te wachten voor onze tafel.

Onze tafel bevond zich vrijwel naast de open keuken, alleen een grote glazen wand scheidde ons met vuur waar enorme spiezen boven werden gehangen. Aan tafel kwamen medewerkers met spiezen vol met vers gegrild vlees, vis, groenten en ander lekkers waar je wat vanaf kon laten snijden om daarna lekker op te eten. Het eten was erg lekker en prima geprijsd!

Pampas Rodizio – All You Can Eat restaurant
Sint-Katelijneplein 15
Website

brussel2_11brussel2_12

Het dessert hebben we overgeslagen en we zijn meteen doorgelopen naar café Delirium. Ook deze had ik via de Stay app voorbij zien komen en hier kregen we ook tips over. Delirium biedt 2000 verschillende soorten bier aan en dat klonk natuurlijk enorm interessant voor mijn vriend. Wij waren er op zaterdagavond en het stond stampvol met jonge lui dus dat was een gezellige boel! We hebben natuurlijk meerdere soorten biertjes geprobeerd zoals appel, cactus, grapefruit en kers. Allemaal niet zo sterk maar wel zoet en erg lekker en leuk om eens te proberen. Houd je er ook wel van om bijzondere biertjes te proberen en/of heb je zin om met andere toeristen en locals te connecten dan is deze locatie zeker een aanrader!

Delirium – bier café
Impasse de la Fidélité 4

brussel2_13

En na nog een nachtje slapen in het hotel (waar we enorm lekker hebben geslapen trouwens!) zat ons weekendje in Brussel er alweer op en reden we terug naar huis!

Mijn algemene eerste indruk van Brussel is helaas iets minder goed als ik had gehoopt. We kregen van te voren al wisselende meningen over Brussel te horen, maar ik besloot het toch het voordeel van de twijfel te geven. Misschien dat het ook een beetje lag aan de temperatuur en dat het in de zomer een stuk leuker zou zijn geweest, maar de stad heeft mij gewoon niet echt aangegrepen en ik vond het zelfs een tikkeltje saai. Tijdens een volgend bezoek aan België zullen we Brussel dan ook overslaan, maar ik heb gehoord dat bijvoorbeeld Brugge of Gent ook het bezoeken waard zijn?

Bezoek jij wel eens steden in Belgie? Zo ja, welke steden raad jij aan? En ik hoop dat jullie het leuk vonden om ook eens een soort dagboek artikel te lezen! 🙂

Share:

47 Reacties

1. Avatar 20 februari 2015 / 16:05

Ik woon zelf in België en Brussel is een stad die ik echt zoveel mogelijk probeer te mijden. Tegenover andere hoofdsteden vind ik het echt een saaie en vieze boel daar, ik ben echt geen fan van onze hoofdstad. Brugge daarentegen is echt heerlijk! Wel tikkeltje toeristisch natuurlijk maar écht de moeite waard. Gent is ook zeker de moeite. Als je van de Belgische studentencultuur houdt en van wat toerisme, dan kun je zeker Leuven ook eens bezoeken.

2. Avatar 20 februari 2015 / 17:08

Ik heb voor volgende week een weekendje Brussel gepland staan. Heb toevallig ook een kamer in Hotel Bloom geboekt, ben benieuwd! 🙂

3. Avatar
    samantha
    21 februari 2015 / 13:09

Brugge ben ik geweest en is heel romantisch in de zomermaanden. Zeker een bezoekje waard!

4. Avatar
    steffie
    21 februari 2015 / 15:44

jammer dat je het beetje saai vond. Ik als belg zijnde, zou eigenlijk zelf eens toerist moeten spelen in Brussel. Maar dan zou ik zeker niet bij de typisch toeristische stukken blijven hangen.

oh trouwens,
    jullie kennen Amsterdam toch een beetje? ik ben een vrijgezellen aan het organiseren om daar een zaterdag + zondag in mei door te brengen
    => enige aanraders? 😀
    (groep = zeker 10 man, maar budget van sommigen ligt niet zo hoog wat het voor mij nogal moeilijk maakt, ik ben er namelijk zelf ook nog nooit geweest…)

5. Avatar
    Hana
    21 februari 2015 / 18:53

Oh, wat jammer dat Brussel zo tegenviel. Natuurlijk heeft iedereen hoge verwachtingen van een hoofdstad en als die daar dan niet aan voldoet… Maar ik studeer zelf in Brussel en vind de vibe daar heerlijk. Ik vind het een stad met veel karakter en ziel ook, het is niet heel mooi en/of proper, maar het is er aangenaam, vind ik persoonlijk! Er is natuurlijk niet zo heeel veel te zien en te doen, maar gewoon al rondstappen en de kleine straatjes verkennen, vind ik al fijn! Hopelijk bevalt het jullie in de zomer eens beter!

6. Avatar
    Oksana
    21 februari 2015 / 20:47

Hey Larissa!

Ikzelf woon in Beglië en ben geen al te grote fan van Brussel, maar wat zeker de moeite waard is om te doen met je partner is Brugge! Zeer
    romantisch, gezellig en prachtig in de lente/zomer!

Veel groetjes!

7. Avatar
    Lisa
    23 februari 2015 / 09:53

Hey Larissa!

Ik begrijp volkomen dat Brussel je als toerist niet meteen ligt. Maar ik woon zelf al jaren in Brussel en kan je verzekeren dat het één van de meest interessante steden van Europa is. Brussel leeft, en dat voel je. Het is een samensmelting van duizend-en-één culturen en dat is wat Brussel karakter geeft. Je kan het inderdaad geen mooie stad noemen, wat Gent en Brugge dan weer wel zijn. Maar het is een stad die nooit gaat vervelen, een stad met een gezonde hoek af!

Groetjes,
    Lisa

8. Avatar
    denise
    24 februari 2015 / 16:54

Jammer ik vind Brussel geweldig!
    Maar dan vooral de dingen die niet in het centrum zijn. Ik vind het plein in elsenen geweldig en ook de oude gebouwen daar

9. Avatar 28 februari 2015 / 10:45

Hey,

ik woon zelf in België en ik kan beamen dat Brussel niet meteen de gezelligste stad van België is. Als je voor de gezelligheid gaat dan kun je beter naar Brugge of Gent gaan. Deze twee steden lijken een beetje op elkaar, maar Gent is ietsje minder toeristisch omdat het een studentenstad is. Ik woon zelf in Gent en ik hou echt van mijn stad! Op cultureel vlak is er heel veel te doen, zo hebben we tijdens de zomer een 10-daags gratis straatfestival (zeker een aanrader, maar er komt wel heel veel volk op af), en in de winter hebben we het lichtfestival (google het eens, het is echt geweldig!). Een aantal andere aanraders zijn het Gravensteen, het Belfort, de Sint-Baafskathedraal (met het wereldbekende schilderij, het Lam Gods)… Op shopping gebied is Gent niet zo denderend als Brussel, maar daar komt volgende maand verandering in, want dan komt er eindelijk een Primark in Gent :D. En als je lekker wilt eten heb je in Gent ook heel veel keuze, je kunt er echt voor alle soorten keukens terecht. Zelf werk ik in het Groot-Vleeshuis, dat is een brasserie waar je iedere middag (buiten maandagmiddag) lekkere streekgerechten kan eten. Er is ook een shop bij waar je deze producten (inclusief de beste streekbieren -> Delirium Tremens, Tripel Karmeliet, Floris Kriek (een aanrader voor de fruitbierliefhebben!)…) kan kopen.
    Dusja, ik vind Gent echt een aanrader, en hoor ook van alle toeristen op mijn werk dat ze Gent echt prachtig vinden. Zeker eens op bezoek komen in onze prachtige stad!

Liefs, Febe.

10. Avatar 1 maart 2015 / 21:06

Ik woon zelf in België en vind Brussel ook niet meteen leuk om naar toe te gaan. Brugge kan ik je wel aanraden!