Boek review van “Mijn Berlijn”

Dit jaar heb ik voor het eerst Berlijn bezocht en dat vond ik echt één van de leukste city-trips ooit! Zo leuk zelfs, dat ik de maand erop nog eens naar Berlijn vloog voor een aantal dagen. Voordat ik naar deze bruisende stad vertrok, had ik online uiteraard wat research gedaan. Als je googled op ‘Berlijn’ en ‘tips’, dan kom je vrijwel altijd uit bij Berlijn-blog.nl. Als je dit ook wel eens gedaan hebt, dan is de kans groot dat je deze site ook wel kent!

MijnBerlijn_8 MijnBerlijn_2

Zoals de naam wel doet denken, is Berlijn-blog.nl een blog vol met informatie over Berlijn. Ik heb heel veel gehad aan de tips die ik hier las en daar wilde ik Marjolein, de eigenaresse van deze blog, graag voor bedanken. Het leuke was dat ik het bedanken zelfs in het echt kon doen, want Marjolein was al snel na mijn tripje in Berlijn in Nederland op bezoek. Naast haar blog is ze de afgelopen tijd namelijk ook druk geweest met het schrijven van haar eigen boek. Het boek ‘Mijn Berlijn’ werd gelanceerd in Amsterdam en ik mocht daar ook bij aanwezig zijn! Het was heel erg leuk om haar eens in het echt te ontmoeten, nadat ik haar eerst online heb leren kennen. Tijdens de lancering kreeg ik het boek mee naar huis en deze heb ik inmiddels van voor tot achteren gelezen.

Allereerst iets over Marjolein zelf: deze lieve meid studeerde in Berlijn en daarna is ze eigenlijk gewoon gebleven. De stad veroverde haar hart en later kwam ook een vent in haar leven terecht. Ze is oorspronkelijk een Nederlandse, maar inmiddels een echte Berlijnse. De stad kent ze door en door, maar toch blijft het haar elke keer weer verrassen omdat er steeds nieuwe dingen bij blijven komen. De tips die ze op haar blog deelt, zijn echt de beste tips ooit en ik heb er heel veel plezier van gehad!

MijnBerlijn_1

Het boek Mijn Berlijn heeft een indeling die net iets anders is dan je misschien zou verwachten. Het is echt een boek met een verhaal, over Berlijn toen en Berlijn nu. Het gaat over háár Berlijn, maar ook ons Berlijn, de verborgen schoonheid, een tweede leven en wat ik ook een leuke toevoeging vond is dat de charme der seizoenen genoemd worden (en eigenlijk nog veel meer). Je moet dit boek dan ook niet zien als een typisch reisboek met enkel tips, maar eerder als een soort persoonlijke gids die je vanaf de eerste bladzijde door Berlijn leidt. Er staan leuke verhalen in en tussendoor krijg er een hoop tips bij wat betreft bezienswaardigheden, winkels en restaurantjes – en dan bedoel ik echt hippe en gave tips die je niet zomaar in elk boek vindt.

MijnBerlijn_3 MijnBerlijn_4 MijnBerlijn_5 MijnBerlijn_7 MijnBerlijn_6

Daarnaast zijn alle foto’s door Marjolein zelf geschoten (behalve degene waar ze zelf op staat natuurlijk) en dat maakt het boek persoonlijk. Dat persoonlijke aspect vind ik heel erg fijn en zorgt er meteen ook voor dat ik elke tip vertrouw die erin wordt genoemd. Het is een lekker dik boek, waar je zo lang of kort over kan doen als je zelf wilt. Het leest lekker weg, maar tegelijkertijd is het ook een fijn boek om af en toe door te bladeren. Ik ben vooral fan van de food-adresjes die ze deelt (want ja, ik ben gewoon dol op eten) en de prachtige fotografie die het rauwe van de stad echt goed over laat komen. En wat ik natuurlijk ook erg leuk vind, is het lezen over (de voor mij nog onbekende) weetjes en hotspots. Ik ben pas 2 keer in Berlijn geweest en daarom weet ik een hoop dingen niet. Marjolein weet je de leukste dingen te vertellen, die je niet altijd via internet had kunnen ontdekken.

Als je geïnteresseerd bent in de stad Berlijn (ik raad een bezoekje aan deze stad sowieso aan!), dan is dit boek echt iets voor jou. Maar ook als je de stad al kent, dan kan je even goed genieten van dit boek en waarschijnlijk kom je wel nieuwe dingen tegen die je misschien nog niet kende. Ik was al dol op Berlijn, maar met dit boek is mijn liefde alleen maar groter geworden. Wanneer kan ik weer terug?

‘Mijn Berlijn’ is te koop voor €17,95 via diverse boekhandels en Bol.com.

Lezen jullie je van te voren in over een stad of land? En zijn jullie al enthousiast over Berlijn?

Volg: